Schimb de experienta pentru personalul din educatie, Oslo, Norvegia
Mobilitati ale Personalului din Educatie si din Domeniul Social
20-24 Noiembrie 2023, OSLO, Norvegia.
Proiect IMPACT – Incluziune si Motivare Prin Arte a Copiilor si Tinerilor
Programul Dezvoltare Locala, Fonduri Norvegiene

Schimb de Experienta si Curs de Formare in domeniul Educatiei Incluzive si Drepturile Omului
In cadrul proiectului IMPACT – Incluziune si Motivare Prin Arte, finantat prin Programul Dezvoltare Locala, Fonduri Norvegiene, 29 profesori, asistenți sociali, inspectori școlari, directori de școli, staff – personal din educație și din domeniul social, care lucrează cu copii și tinerii cu risc de abandon școlar și / sau CES, au participat in perioada 20 -24 Noiembrie 2023, la Schimbul de Experienta si Cursul de Formare in domeniul Educatiei Incluzive si Drepturile Omului, sustinut de catre organizatia norvegiana European Wergeland Center (EWC), partener in proiect, in Oslo, Norvegia.

Toate institutiile implicate in cadrul proiectului IMPACT, desfasurat in perioada 2021-2023, au fost prezente prin reprezentanti: directori, cadre didactice, asistenti sociali, inspectori scolari, staff, la schimbul de experienta din Norvegia dedicat personalului din educatiei si din domeniul social. Proiectul este coordonat de Asociatia de Arte si Spiritualitate ZAN ART in parteneriat cu European Wergeland Centre (Norvegia) si in colaborare cu:
- Centrul Scolar de Educatie Incluziva – CSEI Breaza, Judetul Prahova
- Școala Gimnazială Invatator “Dinu Nicolae” – Dumbrava, Judetul Prahova
- Scoala Gimnazială Jibert, Judetul Brasov
- Școala Gimnazială “Tudor Pamfile” – Țepu, Judetul Galati
- Liceul Tehnologic ‘’Victor Slavescu’’ Comuna Rucar, Judetul Arges
- Scoala Gimnazială Nae A. Ghica, Comuna Rucar, Judetul Arges
- Inspectoratul Scolar Judetean Arges
- Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului – DGASPC Arges
- Centrul de zi pentru copii si tineri cu dizabilitati ‘’Sanse Egale’’, Comuna Domnesti, judetul Arges
- Scoala Gimnaziala Dragomiresti, Judetul Dambovita
- Liceul Tehnologic ‘’Radu Priscu’’, Comuna Dobromir, Judetul Constanta.

Schimbul de experienta din Oslo a introdus participantilor metode practice si interactive pentru dezvoltarea culturilor scolare democratice si promovarea incluziunii in clasa si in scoala.
Mobilitatile personalului din educatie si din domeniul social in Oslo, au cuprins mai multe componente: Curs de formare sustinut de catre EWC – European Wergeland Centre, prin trainerul Elizabeth Kasa, pe tema educatiei incluzive in scoli si drepturile omului, precum si vizite de studiu la institutii precum: Kulturtanken Nydalen (Arta si Cultura in scolile norvegiene); Biblioteca Deichman, Scoala Sandvika, Centrul Cultural Romano Kher.
Schimbul de experienta a adus in prim plan si modul in care artele si cultura pot contribui la realizarea unei educatii incuzive, de calitate. Reprezentantii institutiilor din Romania au avut ocazia sa viziteze institutii si sa intre in contact cu modele de buna practica in folosirea culturii pentru incluziunea sociala a copiilor si tinerilor, modele pe care sa le poata adapta si aplica in Romania, in comunitatile pe care le reprezinta.

Kulturtanken Nydalen – Arta si Cultura in scolile norvegiene.
In ziua a 2-a a mobilitatii in Oslo, participantii au luat parte la o conferinta despre arta si cultura in scolile norvegiene la oganizatia norvegiana Kulturtanken Nydalen (Arta si Cultura in scolile norvegiene). In cadrul conferintei organizata special pentru delegatia Romaniei a fost prezentat programul Ghiozdanul Cultural ”The Cultural Schoolbag”, program implementat in Norvegia din anul 2001 care aduce artele si cultura in scolile norvegiene.

Ce reprezinta Kulturtanken Nydalen : O agentie guvernamentala pentru arte si cultura adresata tuturor copiilor si tinerilor din Norvegia, apartinand de Ministerul Culturii, care coopereaza strans cu Ministerul Educatiei si Cercetarii din Norvegia, care include o responsabilitate nationala, sustinuta de politica guvernului Norvegiei de a aduce cultura catre toti copiii si tinerii din intreaga tara.
Este importanta colaborarea intre cultura si educatie, pentru ca, curriculum-ul scolar cuprinde alte tipuri de materii, iar arta nu face parte in general din materiile de studiu. Si in anumite zone din Norvegia sunt parinti care nu au posibilitatea sa isi trimita copiii catre evenimente de arta si cultura, iar programul Ghiozdanul Cultural are grija ca acesti copii sa aiba acces la cultura prin intermediul programului. Programul a fost implementat in 2001 de catre guvern.
Selectia spectacolelor se realizeaza local, astfel incat acestea sa ajunga cat mai usor la copii. Muzica si spectacolele de teatru sunt activitatile culturale cel mai mult reprezentate in cadrul programului, pentru ca pot fi organizate in cadrul salilor de sport ale scolilor.
Programul ”Ghiozdanul Cultural” in Norvegia, presupune introducerea de spectacole de inalta calitate in scoli. Astfel incat sa sporeasca nivelul educational si cultural al elevilor, oferindu-le cele mai inalte repere culturale.
Viziunea organizatiei Kulturtanken: ”We open doors to the arts and the future for all the children and youth in Norway” – ”Noi deschidem usile catre arte si viitor tuturor copiilor si tinerilor din Norvegia”.

Din punct de vedere financiar, pe langa contributia guvernamentala, exista o cofinantare locala din partea organizatiilor administrative, afacerilor locale, etc. de 50%, care face posibil ca artele si cultura sa ajunga la toti copiii din zonele pe care le reprezinta. Bugetul anual al programului in Norvegia este de 50 milioane Euro.
In cadrul conferintei, prezentarea programului Ghizodanul Cultural de catre Ragnhild Bechu – senior Advicer, a reprezentat un model, inspiratie si tema de meditatie pentru participantii la conferinta.
La finalul activitatii, participantii au plecat cu urmatoarele teme de meditatie, care ridica intrebari serioase asupra nivelului cultural in diferite arii rurale ale Romaniei si a modului de dezvoltare a acestuia, constientizand faptul ca un factor estential in dezvoltarea sociala este dezvoltarea culturala a comunitatilor:
– Necesitatea introducerii artelor si culturii in modelele educationale romanesti.
– Modelul norvegian al programului ”Ghiozdanul Cultural” – pune accentul pe nevoia de bunastare a copiilor si elevilor, indiferent de zona din care acestia provin. Grupul invitat a inteles ideea ca in managementul social specific comunitatilor din care provin, accentul pe bunastare si nu pe lipsuri, ar putea fi o abordare care sa aduca in timp rezultate mult mai vizibile.
– Comunitatile dezavantajate din punct de vedere economic si social, vor putea progresa prin aportul culturii. Participantii – directori de scoli din comunitati rurale, in cea mai mare parte din comunitati cu populatie majoritara de etnie roma – au realizat ca este foarte dificil de realizat cresterea nivelului social al comunitatii fara o crestere a nivelului cultural in acelasi timp.
– S-a meditat asupra faptului ca saracia specifica anumitor comunitati poate avea ca si cauza si o lipsa de educatie culturala, ruperea accesului la cultura in comunitatile izolate avand repercursiuni sociale majore.
– Finantarea programului – a constituit de asemeni o tema de meditatie asupra managerilor invitati precum si pentru membrii Asociatiei de Arte si Spiritualitate ZAN ART, care activeaza in domeniul cultural si educational, provocandu-i la gasirea de solutii pentru dezvoltarea unui program asemanator in Romania, daca nu la nivel national, macar la nivelul local al comunitatilor.

Biblioteca Deichman, Oslo
Vizita de studiu la biblioteca Deichman din ziua a 3-a a mobilitatilor in Norvegia, a adus in atentie participantilor niste modalitati mai putin costisitoare si usor de pus in practica de catre scoli, inspirate din modeul acestei institutii, model de dezvoltare educationala, sociala, tot prin intermediul culturii.
Biblioteca Deichman – cea mai mare biblioteca in Oslo, cu 25 de structuri in intreg orasul, inclusiv in spitale si inchisori, asigura incluziunea sociala a copiilor si tinerior prin intermediul artelor, organizand saptamanal in cadrul unui proiect implementat in cadrul librariei, ateliere de arte pentru copii si tineri, mai ales pentru cei care nu isi permit sa participe la astfel de ateliere in alte parti, evenimente culturale, seri de lectura – asigurand tinerilor accesul la o comunitate deschisa pentru toate categoriile sociale, incercand sa previna prin acest program violenta, drogurile si alte probleme sociale in randul tinerilor.

Un model al implicarii tinerilor in luarea deciziilor a fost vazut in practica de catre participanti in cadrul vizitei de studiu la ”Biblioteca Deichman”, in cadrul proiectului de incluziune sociala prin arte si evenimente culturale, in organizarea caruia sunt angajati si implicati tineri diversi, pentru ca institutia sa fie aproape de nevoile copiilor si tinerilor, pentru a-i intelege si a veni in intampinarea reala a nevoilor acestora.
Astfel, prin programe culturale, prin implicarea tinerilor in crearea programelor pentru copii si tineri, Biblioteca Deichman reuseste sa atraga publicul tanar catre literatura si cultura, creand o relatie cu beneficiarii, oferindu-le un spatiu de interactiune, avand totodata o actiune prin care sa identifice grupurile dezavantajate, aflate in situatii de risc din cadrul orasului si sa ii atraga catre activitatile si comunitatea tinerilor din cadrul bibliotecii.

Totodata, biblioteca vine in intampinarea copiilor cu grupe de lectura organizate saptamanal, in cadrul carora sunt citite povesti copiilor. Acesta este un model pe care participantii la schimbul de experienta il pot imprumuta si aplica in comunitatile acestora cu usurinta.
Ce au invatat participantii la schimbul de experienta din aceasta activitate:
- – Sa lucreze cu tinerii pentru a atrage alti tineri catre educatie, literatura, cultura
- – Atentia la nevoile tinerilor, pentru a gasi solutii de a veni in intampinarea acestora
- – Crearea unei diversitati de activitati culturale si artistice, care sa sustina tinerii izolati sociali, care se confrunta cu diverse probleme sociale sau personale
- – Sa creeze incluzine sociala prin intermediul activitatilor de natura artistica si culturala.
- – Sa coopereze cu consiliul tinerilor – de la care pleaca idei si sugestii pentru a veni in intampinarea nevoilor tinerilor.

Scoala Sandvika
Prin vizita de studiu la Scoala Sandvika, participantii la schimbul de experienta au putut vedea si afla despre cum este organizat sistemul educatiei in Norvegia, cum sunt abordate diferite aspecte specifice in modelul scolar norvegian, cum este implementata educatia incluziva si de calitate in sistemul educational din Norvegia, ca modele de buna practica.

La inceputul intalnirii, reprezentanti ai scolii au prezentat participantilor structura programei scolare norvegiene, au vorbit despre modelul relatiei profesor – elev, au raspuns intrebarilor punctuale ale participantilor privind sistemul de invatamant norvegian, sub diferite aspecte ale sale, pentru a fi sursa de inspiratie pentru directorii si profesorii prezenti la schimbul de experienta.

Turul Școlii Sandvika a fost ghidat în totalitate de un cadru didactic al instituției respective. Participanților li s-au prezentat săli de clasă, sala de sport, ateliere, biblioteca și diverse anexe ale școlii. Au fost discutate modelele, experiențele și practicile educaționale norvegiene din cadrul acestei școli.

Si in acest spatiu educational, spatiile destinate culturii si artelor erau prezente, scoala avand si un studio de filmare unde elevii puteau inregistra reportaje despre scoala sau puteau realiza diferite filmari in Chroma Key. Totodata scoala este dotata cu spatii de relaxare si de lectura, astfel incat experienta invatarii sa fie cat mai placuta pentru studenti.

Centrul Cultural Romano Kher
Romano Kher este un centru cultural și de resurse pentru romi situat la Ryen, în Oslo. Romano kher înseamnă “casa romilor” în romani, limba romilor. Romano Kher a fost înființat de statul norvegian pentru minoritatea nationala roma, ca o revansa pentru politica de excludere rasista care a fost urmată față de romii norvegieni în deceniile dinaintea și după cel de-al Doilea Război Mondial. Centrul cultural este condus de Misiunea Orașului Bisericii în strânsă colaborare cu reprezentanții romilor norvegieni.
In cadrul Centrului Cultural exista o serie larga de activitati: inclusiv activități de agrement pentru copii și tineri, producție TV și podcast și alte activități de diseminare, ateliere de film și muzică, cercetare, dezvoltare lingvistică, evenimente culturale, petreceri, consiliere pentru membrii minorității și activități de advocacy politic, precum si un program de ajutor pentru copii la efectuarea temelor scolare. În toamna anului 2023, Romano Kher a deschis o expoziție permanentă, care tratează istoria romilor norvegieni, a romilor norvegieni în mass-media, precum și proiecte și teme actuale legate de minoritatea roma din Norvegia.
Activitatile din cadrul Centrului Cultural Romano Kher reprezinta modele de inspiratie pentru directorii si personalul din educatie din cadrul delegatiei romane care activeaza in comunitati de copii si tineri de etnie roma, activitati care pot fi organizate pentru sustinerea acestora.

EUROPEAN WERGELAND CENTRE – EWC
Centrul European Wergeland (EWC) – este o institutie sustinuta atat de cate Consiliul Europei cat si de catre Ministerul Educatiei in Norvegia, pentru implementarea la nivel European a principiilor democratiei si drepturilor omului, precum incluziunea copiilor si tinerilor, egalitatea si respectul, in cadrul sistemului de invatamant.
Scopul principal al EWC este de a consolida capacitatea indivizilor, a instituțiilor de învățământ și a sistemelor educaționale de a construi și susține o cultură a democrației și a drepturilor omului.

Activitatile Centrului European Wergeland se bazeaza pe recomandările și politicile Consiliului Europei, cum ar fi Carta privind educația pentru cetățenia democratică și educația pentru drepturile omului, care a fost dezvoltată pentru a se asigura că valorile drepturilor omului, democrației și statul de drept sunt promovate în și prin educație.
Cursul de formare pentru personalul din educatie si din domeniul social din Romania pe tema Educatiei Incluzive, in Oslo, a adus o noua perspectiva in abordarea educatiei incluzive, din prisma drepturilor copiilor, o perspectiva diferita de cea prin prisma nevoilor.

Cursul a fost structurat pe diferite capitole, cu aplicatii practice pentru participanti, in cadrul carora acestia au putut identifica lucrand impreuna, actiuni si modalitati posibile de cooperare intre scoala si diferiti stakeholderi pentru realizarea premiselor necesare unei educatii incluzive si a unei educatii de calitate.
Abordarea ”intreaga scoala” se refera la implicarea tuturor membrilor ”familiei” scolii: administratie, cadrele didactice, elevi, parinti, membri ai comunitatii locale in crearea unei educatii incluzive, de calitate, responsabilizand atat managerii, directorii scolilor, profesorii, dar si copiii, parintii. Implicarea elevilor in luarea deciziilor este de asemeni un aspect important in cadrul guvernarii scolii.

”Incluziunea nu are loc pana cand scoala nu isi scimba cultura (valorile, comportamentul, abordarea). O abordare interculturala imbogateste viata tuturor. Aplicand drepturile omului ca standard, formam indivizi care nu accepta nici un atentat la demnitatea umana. Axandu-ne pe dezvoltarea de competente democratice, formam indivizi cu preocupari similare pentru locul in care traiesc. Aceasta abordare va conduce la cresterea calitatii educatiei pentru toti.”
De aceea, participarea la cursul de formare a personalului din educatie, directori si cadre didactice ai scolilor implicate in proiect, reprezinta un prim pas esential in producerea de schimbari pozitive in cadrul comunitatilor, pentru ca schimbarea mentalitatii si modului de abordare intr-o varianta mai apropiata de drepturile elevilor este primul pas catre incluziunea sociala si educatia de calitate in comunitatile pe care le reprezinta.

Componenta grupului care a participat la schimbul de experienta, format din directori de scoli, profesori, asistenti sociali, inspectori scolari, membri ai Asociatiei de Arte si Spiritualitate ZAN ART care activeaza in domeniul educational si cultural: profesori universatari la UNARTE, doctoranzi in fine-arts, reprezentanti ai teatrului, filmului, psiologiei, asistenti sociali, a determinat in cadrul experientiei un schimb de idei care se poate materializa cu noi actiuni concrete in viitor.
La incheierea sa, proiectul constituie un pas inainte pentru copii, tineri si personalul din educatie, din domeniul social si cultural, pentru a crea in continuare IMPACT in domeniul incluziunii sociale si educatiei de calitate in Romania.

Scopul proiectului IMPACT este: Dezvoltarea și promovarea educației incluzive, echitabile, de calitate in România și a includerii sociale a copiilor și tinerilor cu risc de abandon școlar și CES, prin intermediul artelor.
Proiectul beneficiaza de un grant oferit de Norvegia prin Granturile Norvegiene in cadrul Programului Dezvoltare locala. Pentru informații oficiale despre Granturile SEE și/sau Norvegiene, accesați www.eeagrants.ro, www.norwaygrants.ro si www.frds.ro.
Material realizat cu sprijinul financiar al Granturilor SEE și/sau Norvegiene 2014 – 2021. Conținutul acestuia nu reflectă opinia oficială a Operatorului de Program, a Punctului Național de Contact sau a Oficiului Mecanismului Financiar. Informațiile și opiniile exprimate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului/autorilor.
Zana Maria Barau,
Manager Proiect, Presedinte
Asociatia de Arte si Spiritualitate ZAN ART